Presentasjon "meg som student ved NTNU"

Jeg, Lill-Bente Fornes, er gift med Inge og bor på Inderøy i Trøndelag. Sammen har vi to voksne døtre, og for 5 uker siden ble vi mormor og morfar til lille vakre Oscar. Å bli besteforeldre er en stor lykke i livet.

I bunn er jeg utdannet frisør, og siden 1997 har jeg jobbet som kontaktlærer for VG2 Frisør ved Levanger videregående skole. Ved siden av jobb har jeg studert utviklingspedagogikk, skoleledelse og sosiologi. For fire år siden begynte jeg å undervise i samfunnsfag, og inneværende skoleår har jeg mest undervisning i dette faget. Å undervise er noe jeg trives svært godt med, og jeg opplever det som meget meningsfylt og givende.

Jeg har i flere år ønsket å studere Norsk for å få undervisningskompetanse i faget. Forrige semester fullførte jeg emnet Teori, sjanger og retorikk, og dette semesteret følger jeg opp med 2.0 Nye perspektiver på norskdidaktikk.

Med flere års praksis som lærer ser jeg veldig frem til dette emnet, og håper blant annet at det vil gjøre meg i stand til å benytte meg av det utvidede handlingsrommet som digitale verktøy og sosiale medier innehar. Pr. dags dato har jeg frisørelever som dokumenterer sin praksishverdag gjennom bruk av blogg og/eller instagram. Istedet for å skrive en lang rapport bruker elevene mobiltelefonen til å dokumentere dette arbeidet og samtidig markedsføre seg på arbeidsmarkedet. Jeg håper at studiet av norskdidaktikk vil gi meg innspill og inspirasjon som vil gjøre det lettere å legge til rette for bruken av digitale verktøy i fellesfag også. Den digitale verdenen er en stor del av elevenes hverdag, og jeg må derfor forsøke å legge til rette for bruken av denne teknologien som et verktøy i min undervisningshverdag. Dette mener jeg kan være med på å motivere og dermed gi elevene mestring.

Jeg håper dere vil følge min reise på veien til å bli norsklærer.

Kommentarer

  1. Det blir spennende å følge din reise til å bli norsklærer med digital kompetanse. Artig å lese at du allerede bruker blogg og instagram - håper du deler dine erfaringer med oss.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal jeg gjøre :) gleder meg også til å lese medstudentenes blogger etterhvert. Dette er virkelig erfaringsutveksling i praksis :)

      Slett
  2. Du har jammen meg ståpåvilje! Lykke til med studiene og som norsklærer. Det blir bra!

    SvarSlett
  3. Du har jammen meg ståpåvilje! Lykke til med studiene og som norsklærer. Det blir bra!

    SvarSlett
  4. Hurra for deg Lill Bente👍😄. Spennende studier kombinert med undervisning og utprøving av nye metoder i opplæring er svært lærerikt. Lykke til videre💐

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Bruk av digitale verktøy og sosiale medier i den videregående skolen

Literacy – et didaktisk perspektiv