Literacy – et didaktisk perspektiv
Vi lever i et digitalt samfunn. Et samfunn der
teknologiske verktøy er et allemannseie. Bøker, tegneserier og puslespill er for
mange byttet ut med lesebrett, smarttelefoner og pc. Våre elever er Web 2.0
generasjonen, en generasjon som er født inn i internettverden. Dette krever
innsikt og kunnskap for oss lærere, ikke minst meg, en Web 1.0 jente oppvokst uten
internettforbindelse. Jeg hadde bokhylla full av gullkantede leksikon, mitt
første kredittkjøp. Jeg husker jeg hadde fakturaer som utbrettet gikk over hele
kjøkkengulvet. I dag har elevene tilgang på ulike digitale verktøy som kan
bidra til å øke deres læringsutbytte. Dagens elever slipper derfor å kjøpe dyre
leksikonsamlinger som støver ned i bokhylla. Vi lærere må bare legge til rette
for riktig og fornuftig bruk av disse verktøyene. Dette kan nok være
utfordrende – eller hva?
I dette blogginnlegget vil jeg forsøke å definere begrepet
literacy og vise til ett av mange temaer innenfor dette emnet, både gjennom
litteratur, egen praksis og andres forskning. Jeg vil forsøke å vise hvordan
digitale verktøy kan brukes i undervisningen for å skape en sammensatt tekst og
slik kanskje være et bidrag til å øke elevenes tekstkompetanse.
Literacy
For å ivareta elevene må en norsklærer inneha en
faglig dyktighet, men også være i stand til å legge til rette for ulike
didaktiske strategier som gir elevene et godt læringsutbytte. Med LK06 befinner
norskfaget seg mellom de humanistiske tradisjoner og nyere didaktisk innsikt
der lesing og skriving settes i en dynamisk kontekst. Kunnskapsløftet
har blitt kalt literacyreform da reformen fastslo at faglig kunnskap formidles
gjennom språket og kulturelt fellesskap (Blikstad-Balas, 2018). Lesing og
skriving inngikk da i alle fag på alle nivå.
Hva er så literacy og hva handler literacy om? Unesco,
som er FNs organisasjon for utdanning, kultur og vitenskap, har definert
literacy slik (Fjørtoft, 2014, s. 72):
Literacy is the ability
to identify, understand, interpret, create, communicate and compute, using
printed and written materials associated with varying contexts. Literacy
involves a continuum of learning in enabling individuels to achieve his or her
goals, develop his or her knowledge and potential and participate fully in
community and wider society
(Unesco,
2005.2.20)
Unescos definisjon viser til en klar forutsetning for
et reelt demokrati, der individet på bakgrunn av egen kunnskap og potensiale er
en deltaker i samfunnet, med andre ord noe vi gjør og noe vi kan skaffe oss. Vi
er alle til enhver tid vår egen redaktør, og hvor god du er til å lese og
skrive bestemmes ut i fra situasjonen og formålet.
Literacy handler om hvordan vi forholder oss til
tekstene vi møter daglig gjennom eksempelvis sms, chat og andre sosiale medier (Blikstad-Balas,
2018). Vi leser, skriver og tolker mye i løpet av en dag som følge av de
teknologiske endringene i samfunnet. Med den nye teknologien og de ulike
mulighetene den gir, vil hvordan vi forstår og bruker kommunikasjonen stå
sentralt i det som kalles literacy. Literacy handler om å skape mening gjennom
egne og andres tekster. Da det før handlet om ren alfabetisering vil det i
dagens samfunn være mest hensiktsmessig med anvendelse av denne
tekstkompetansen. Å kommunisere gjennom ulike sjangrer og skrivehandlinger i
alle fag kan bidra til å øke elevenes tekstkompetanse.
Bruk av sosiale medier for å dokumentere arbeidsprosesser i sammensatte tekster
Fjørtoft (2014, s. 15) påpeker
at norsk er det største faget i skolen, og at det gir en rik mulighet
for utvikling av språksans, uttrykksevne og kritisk tenkning. Dette bidrar blant
annet til at elevene lærer å forholde seg til en lang rekke tekster,
perspektiver, kontekster og uttrykksformer som er sentrale for samfunnet som
omgir dem. Fjørtoft påpeker også at vi alltid har behov for mennesker som er
språkkyndige og informasjonskompetente for å ivareta og forme vårt samfunn og
vår kultur. Samfunnet er i stadig endring, og vi må derfor hele tiden være åpne
for å utvikle oss innen den didaktiske retningen som skolen har behov for. Det
er da viktig at læreren er bevisst de verktøyene som er tilgjengelige i lese-
og språkopplæringen.
Arne Olav Nygard, som avla sin doktorgrad om blogging
i klasserommet, har undersøkt nytten av å bruke digitale sjangrer i
undervisningssituasjoner. Leif Tore Sædberg (2017) skriver i sin artikkel «Doktorgrad
om blogging i klasserommet», at dette er et erfaringsbasert bidrag til bruk av
teknologi i undervisningen som er med på å myndiggjøre og ansvarliggjøre elevene.
I denne avhandlingen bidro blogging til at elevene følte seg friere og mindre
avgrensa. Tekstene var kortere, fulgte mindre formelle krav, var mer personlige
og mer muntlig fremstilt. Ved å publisere på denne måten kjente elevene på et
ansvar som gjorde noe med måten de skrev på, og engasjementet og
konsentrasjonen skapte en god læringssituasjon. Nygards avhandling finner du
her:
Jeg har selv i noen år benyttet meg av teknologi i
undervisningen. Mine elever på VG2 frisør er ute i praksis en dag i uken og
skal da dokumentere arbeidsprosesser gjennom sammensatte tekster i egen blogg
eller på egen instagramkonto. Dette innebærer at elevene bruker blant annet bilde,
skrift og lyd for å formidle egen læring. Elevene og jeg bruker disse bloggene
eller instagram-innleggene både som formativ og summativ vurdering. Det vil si
at vurderingen skjer på alle stadier i læreprosessen, men benyttes også som mål
for sluttvurderingen. Elevene bruker også disse publiseringene som markedsføring
av seg selv, en cv, når de søker en lærlingplass i en bedrift. Trykk her om du
ønsker å se noen av instagramprofilene som elevene har opprettet ved
skolestart:
Gjennom å produsere sammensatte tekster på blogg og
instagram, opplever jeg at elevene blir flinkere til å tilpasse kommunikasjonen
til formål og situasjon. I likhet med Nygard har jeg også erfart at denne
lærings- og dokumentasjonsformen bidrar til å myndiggjøre og ansvarliggjøre
elevene. Ved at elevene publiserer eget arbeid for kjente og ukjente vil hva de
publiserer være av stor betydning for dem. Alle vil kunne se hva de legger ut,
og elevene kjenner på ansvaret dette innebærer og tar det på alvor. I
begynnelsen av året er dette skremmende for dem, men etter hvert som jeg
veileder dem i hvordan de skal designe arbeidsprosessen blir de tryggere og mer
bevisst arbeidsformen og sin rolle som elev og samfunnsaktør. I ressursen http://www.skrivesenteret.no/ressurser/dokumentere-arbeidsprosesser-i-en-sammensatt-tekst/
kan du lese mer om denne arbeidsformen. Gjennom å bruke blogg og instagram
opplever også elevene større engasjement og eierforhold til egen læring. Når
elevene får tilbakemelding av medelever og andre ser jeg at dette gir motivasjon
som igjen fører til mestring og større læringsutbytte.
Som norsklærer ønsker jeg derfor å bygge videre på
erfaringen med bruk av ulike sosiale medier i undervisningssituasjonen., da faglig
kunnskap formidles gjennom språket og kulturelt fellesskap. Om man implementerer elevenes
hverdagssituasjon i undervisningen, har jeg tro på at man også vil kunne få til
en større tverrfaglighet i den videregående skole. Slik vil man kanskje gi
eleven større forståelse for at lese- og skrivekompetanse inngår i alle fag,
eller hva tenker dere om det?
I mitt neste blogginnlegg som omhandler didaktikk, vil jeg se nærmere på fordeler og ulemper ved bruk av blogg i norskfaget. Følg med!
Referanseliste:
Blikstad-Balas, Marte. (2018) Marte Blikstad-Balas om literacy i skolen – Podcast fra
Universitetsforlaget, Universitetsforlaget (podcast) Tilgjengelig fra: https://ublogg.no/podcast-literacy-i-skolen/
(Hørt 11. februar 2019)
Fjørtoft, Henning. (2016) Effektiv planlegging og vurdering, Læring med mål og kriterier i skolen 2. utgave, Bergen: Fagbokforlaget
Fjørtoft, Henning. (2014), Norskdidaktikk, Bergen: Fagbokforlaget
Iversen, Harald Morten,
Otnes, Hildegunn. (2016) Å lære å skrive. Tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring, Oslo: Universitetsforlaget
Nygard, Arne Olav. (2017) Digital Literacy Practices in Education. An Investigation of the Use of
Blogs in a Norwegian High School (doktoravhandling) Universitetet i Stavanger:
Universitet Tilgjengelig fra: https://www.researchgate.net/publication/320624710_Digital_Literacy_Practices_in_Education_An_Investigation_of_the_Use_of_Blogs_in_a_Norwegian_High_School
(Lest 10. februar 2019)
Skrivesenteret.no. (2018) Å dokumentere arbeidsprosesser i en sammensatt tekst, Tilgjengelig fra: http://www.skrivesenteret.no/ressurser/dokumentere-arbeidsprosesser-i-en-sammensatt-tekst/ (Lest 11.februar 2019)
Sæberg, Leif Tore. (2017) Doktorgrad om blogging i klasserommet, Utdanningsforbundet. Tilgjengelig
fra: https://utdanningsforskning.no/artikler/doktorgrad-om-blogging-i-klasserommet/
(Lest 10. februar 2019)
Jeg følger gjerne med videre. Du skriver overbevisende og reflektert, særlig avsnittet om hvordan du bruker blogg og insta med elevene dine var nyttig lesing.
SvarSlettTusen takk, så hyggelig å høre.
SlettSpennende å lese om hvordan du bruker sosiale medier i undervisningen. Det er viktig å utfordre det etablerte. Du er flink, mamma!
SvarSlettTusen takk goe Lina :) Kan nok for mange være et utfordrende og ukjent handlingsrom -men en vet ikke hvordan det er før en har prøvd :)
Slettså stas og få være med i bloggen din lill-bente, du e råflink og gleder meg til og lere mere av det du har på lager<3
SvarSlettTusen takk, kjære du :)
SvarSlett