Kommentarer til medstudenters blogger


Kommentar til «La oss blogge» av Anette Klepp Vik 23.februar 2019
Hei :)
Takk for et flott og interessant blogginnlegg om din erfaring med blogging i Norsfaget. Jeg har selv skrevet om blogging og har erfaringer med denne metoden i andre fag, men ønsker å arbeide med denne metoden som norsklærer også. Jeg er veldig enig med deg i at som lærer må en tørre å utfordre seg selv for selvutvikling. Denne teknologien har kommet for å bli og våre elever er født inn i denne. Jeg har, som deg, heller ikke erfart noen nevneverdige ulemper med blogging men tenker at det er viktig å legge gode og trygge rammer i starten for å unngå eksempelvis stygge kommentarer. Jeg ser også på dette arbeidet som en god "opplæring" i forhold til nettvett/nettbruk for våre elever. Ser frem til å møte deg i Trondheim for å høre mer om dine erfaringer.
Med vennlig hilsen Lill-Bente

Kommentar til «Digitale verktøy i Norskfaget» av Angelica Riveria 23.februar 2019
Hei :)
Takk for et interessant blogginnlegg. Jeg kjenner meg godt igjen i ditt innlegg i forhold til endringer av arbeidsprosessene. Jeg har nå arbeidet som lærer i snart 22 år og da jeg startet var det kritt og tavle. Så kom datamaskinen på datarom, kun til bruk for utvalgte :) Jeg husker godt da alle fikk en datamaskin pr. arbeidsrom, et arbeidsrom vi var 9 lærere som delte. Siden den gang har det gått raskt og det har skjedd store endringer. Nå sitter vi med egne bærbare maskiner og smartboard på klasserommene og er "nettet nede" er også undervisningsmaterialet uoppnåelig. Ja, endringene har virkelig gått raskt. Jeg kan også som deg oppleve at elevene blir frustrerte over all innloggingen på de ulike læringsplattformene - dette tar tid og kan være med på at motivasjonen for arbeidsoppgavene forsvinner. Jeg kan også oppleve at enkelte elever kan ha vansker med å forstå bruken slik at det er viktig å legge til rette god opplæring av disse verktøyene i starten. Ser frem til å møte deg i Trondheim og høre mer om dine erfaringer.
Med vennlig hilsen Lill-Bente

Kommentar til «Digitale verktøy i klasserommet» av Aslaug Klingen 24.februar 2019
Hei :)
Takk for et lærerikt blogginnlegg med tipset om mindmup. Jeg er en tankekartfrik og der har jeg holdt meg til penn og papir, men denne skal jeg så absolutt prøve og formidle til mine elever. Slike nyttige digitale redskaper er gull verd. Det gleder meg å lese at du også opplevde en "liten frustrasjon" ved eksamen i fjor, med krampe i hånden for å rekke å skrive ned alt før tiden var ute. For tre år siden hadde jeg samme opplevelsen og jeg tenkte akkurat det samme, har vi virkelig ikke kommet lenger? Selv om jeg ved å lese noen av våre medstudenters blogger, erfarer at det digitale er veldig ulikt fra kommune til kommune, stiller jeg nok et stort spørsmålstegn ved dette. Jeg er veldig enig med deg i at en skal ikke undervurdere den "gammeldagse" måten å undervise på og at variasjon er uansett nøkkelen for å legge til rette for god læring. Ser frem til å møte deg i Trondheim og høre mer om dine erfaringer
Med vennlig hilsen Lill-Bente Fornes

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bruk av digitale verktøy og sosiale medier i den videregående skolen

Literacy – et didaktisk perspektiv

Presentasjon "meg som student ved NTNU"